top of page

עששת והדרכים למנעיתה

מהי עששת?

מחלה כרונית מדבקת(המחלה השכיחה ביותר לאחר השפעת) הנגרמת עלידי בקטריות(סטרפטוקוקוס מוטנס בעיקר וגם לקטובצילי) וגורמת להתמוססות כימית של מלחי ה סידן (ca)מהשן.

גורמי הסיכון למחלת העששת:

1-רובד החידקים-גורם סיכון ראשוני 2-דיאטה-סוג האוכל שאנו צורכים-פחמימות(ממתקים ,שתיה מומתקת,לחם,עוגות,פסטות…) 3-זמן 4-השיניים ו”המארח”


החיידקים נזונים מהפחמימות שבמזוננו.כפסולת, הם מפרישים חומצה הממיסה את השן.בתחילה ,מלחי הסידן מתמוססים מהמשטחים הפנימיים של השן כך שהמעטה החיצוני לא נפגע.(בשלב זה העששת תראה בצבע לבן מאחר והשתקפות קרני האור ממשטח חסר מנרלים שונה מאשר ממשטח המכיל מינרלים) בשלב זה (כל עוד לא נוצר החור)התהליך עדיין הפיך וניתן למניעה. רק כאשר ההתמוססות הפנימית הגיעה לשיאה –המעטה החיצוני של השן נשבר ונוצר ה”חור”. זהו תהליך ארוך שמצריך חשיפה חוזרת ובתדירות גבוהה לפחמימות מסוגים שונים עד שיווצר ה”חור”.

כיצד נזהה עששת על השן?

העששת מתחלקת לשני סוגים עקריים:

1-עששת פעילה:נקודה או משטח לבן ממוקם בדרך כלל בין החניכיים לשן(בצוואר השן) וביחוד בין השניים. 2- עששת לא פעילה: נקודה או משטח חום או חום שחור


הדרכים למניעת עששת:

1-הגיינה אורלית

2-שמוש בתכשירי פלואוריד

3-הורדה בצריכת סוקרוז ותזונה נכונה

4-עדוד זרימת הרוק (רק אם צריך)





צחצוח שיניים:

מטרות הצחצוח: באמצעות הפעילות המכנית אנו מורידים את רובד החידקים מהשן ומהחניכיים ובכך מונעים עששת ומחלות חניכיים.

באמצעות הפעילות הכימית של הפלואוריד הנמצא במשחה אנו מונעים התפתחות עששת .

איזו מברשת שיניים עלי לרכוש?

לילדים-רצוי בעלת סיבים רכים,בעלת ראש קטן וידית גדולה,המותאמת לאחיזת ידו של הילד מבוגרים-רצוי עם סיבים רכים. מבחינת הצורה ,אין זה משנה ,מאחר ולא חשוב אך המברשת נראת אלא מה הטכניקה שבה משתמשים.

מתי מחליפים מברשת שיניים?

כאשר הסיבים מתכופפים או אחת ל3 חודשים

איזו משחת שיניים עלי לרכוש?

לילדים-ריכוז הפלואוריד המומלץ במישחה תלוי בגיל הילד וברמת נטיה שלו לפתח חורים בשיניים.סוג המשחה יותאם לילד באופן ספציפי עלידיי רופא השיניים. מומלץ להשתמש בכמות מזערית של משחה –עד גיל 6 גודל ראש גפרור,מעל גיל 6 גודל גרגר אפונה. למבוגרים-כל משחה שהיא עם 1200 ppn פלואוריד ומוצאת חן מבחינת טעם

צורת הצחצוח:

הצחצוח מתחלקת לשני תנועות עקריות:

1- אופקית-קדימה ואחורה- מניחים את המברשת בזוית של 45 מעלות(ז”א באלכסון) על החיבור של השן עם החניכיים כאשר חצי מהסיבים נמצאים על השן וחצי על החניכיים ואז מברישים את בישניים בתנועות קצרות וישרות –בתנועות סיבוביות

מה אנו משיגים עם תנועה זו?

באמצעות תנועה זו אנו מנקים את החלק של השן שנמצא אל מתחת לחניכיים(הכיס החניכי) ובנוסף גם מעסים את החניכיים

*תנועה זו מתאימה לכל השיניים מלבד לחלק הפנימי של השיניים הקדמיות (עליונות ותחתונות)שעלהן תופעל התנועה הבאה

2-אנכית-“מלמטה למעלה” (ולהפך)- מניחים את המברשת בזוית של 45 מעלות(ז”א באלכסון) על החיבור של השן עם החניכיים כאשר חצי מהסיבים נמצאים על השן וחצי על החניכיים מתחילים בתנעות של –”מלמטה למעלה” בלסת התחתונה ומלמעלה למטה בלסת העליונה

מה אנו משיגים בתנועה זו?

באמצעות תנועה זו אנו מנקים את החלק של השן הנמצא אל מעל החניכיים ובנוסף גם מעסים את החניכיים

הנחיות לצחצוח נכון:

1-את צחצוח יש לבצע בסדר קבוע עלמנת לא לדלג על שיניים –מתחילים בצד אחד-מבחוץ,מנקים היטב את כל השיניים והחניכיים,עוברים לצד השני ומנקים מבפנים ובסוף מנקים את החלק הלעיסי- החלק שעליו אנו לועסים

– תמיד מימין לשמאל(או להפך)

– כל תנועה (אופקית או אנכית)אנו נתחיל תמיד מהחלק החיצוני,

– לאחר מכן את החלק הפנימי של השן -ולבסוף את החלק הלעיסי של השן

ניתן להישתמש בנוזל המחשה מדי פעם……….

2-משך הצחצוח-כ2 דקות. כל שן אמורה לקבל 10 “סיבובים”

3-חוזק הצחצוח-את המברשת יש להניח על השן/חניכיים ללא כל לחץ,במידה והסיבים מתקופפים ז”א שמופעל יותר מדי לחץ,הסיבים צריכים להיות ישרים לחלוטין

4-לאחר הצחוח: א-אין לשטוף במיים את הפה לאחר הצחצוח אלא לירוק את שארית המשחה –שטיפה במיים תקטין את הפעילות הכימית של הפלואוריד אשר במישחת השיניים. ב- אין לאכול או לשתות לאחר הצחצוח כשעה. אם בבוקר –יש להמנע מלאכול מוצרי חלב לאחר הצחוח מאחר והם יקשרו לפלואוריד ויבטלו את פעולתו אם בערב- יש לצחצח ממש לפני השינה ולהמנע מלאכול ולשתות.

5-מתי מצחצחים? לפחות פעמיים ביום-בבוקר-לאחר ארוחת הבוקר(כשקמים נתן לשטוף את הפה במי פה או במעט מישחה במטרה להעביר את ה”טעם הרע”של הלילה) בערב-לאחר ארוחת הערב וכמה שיותר סמוך לשינה.

*לא מומלץ לצחצח גם לאחר אכילת מוצרי מזון מתוקים ודביקים, לא לשטוף את הפה עם מים לנקות עם קיסם , לחכות כחיצי שעה ואז לצחצח


לא לשכוח להיסתכל על השיניים לאחר הצחצוח ולבדוק את תוצאות הצחצוח

5-דגשים לילדים-עד גיל 7-8 מומלץ שההורה יסייע לילד בצחצוח.ניתן לתת לילד להתחיל את הצחצוח ,וסיום הצחצוח יעשה עלידי ההורה. בזמן צחצוח השיניים לילד יש להקפיד ש: א-גובה עיני הילד ןההורה שוים ב-לצחצח בעדינות ג-אם הילד אומר שכואכב לו-לצחצח חלש יותר ד-תמיד יש לתמוך בעורפו של הילד בזמן הצחצוח

מתי אנו יודעים שהילד מוכן לצחצח לבד- ברגע שהמוטוריקה העדינה שלו מספיק מפותחת-ז”א מתי שהוא מתחיל לשרוך שרוכים לבד ןלכפתר את חולצתו ללא עזרה ממהורים.וגם אז יש לפקח על הילד עד שהוא רכש את המיומנות המתאימה

bottom of page